מה ההבדל בין עוד צבאי לאזרחי?

קשה מאד לעמוד במערכה משפטית מול רשויות הצבא. לצבא ההגנה לישראל יש מערכת חוקית ומשפטית משל עצמו, שחלה על כל מי שמשרת בצבא בכל סוג של שירות (חובה, קבע, מילואים או בתור אזרח עובד צה"ל) וחוקים או תקנות רבים שמוכרים במערכת הצבאים לא רלוונטיים או קיימים במערכת המשפט האזרחית (וגם להיפך, אגב). ישנם סוגים רבים של עבירות בצבא ובמערכת הביטחון בכלל, ולכן מי שיהיה הכי כדאי ונכון שיוביל את המהלך ויסייע בו הוא עורך דין צבאי מוסמך ומורשה, שמכיר היטב את ההבדלים בין שתי מערכות המשפט ויידע איך יהיה הכי נכון ללוות כל לקוח ולקוח.

חשוב להבין שעורך דין צבאי לא חייב להיות איש צבא בעצמו. ישנם כאלה וכאלה אך אין בכך חובה. אחת מההתמחויות שקיימות כיום בעולם המשפט ועריכת הדין בישראל, היא זו של משפט צבאי, כך שכל מי שהנושא מעניין אותו ומושך אותו יוכל להשלים את מסלול לימודי המשפט שלו וכך להפוך לעורך דין צבאי. באופן כללי יש כמה הבדלים מבחינת הכללים שמנחים את מערכת המשפט הצבאית, שהרי הצבא הוא היררכיה מאד ברורה ומפרשת אשר מבוססת על דרגות ומעמדות שונים של חיילים, קצינים, נגדים ואזרחים. בכל חקירה ייבדק, קודם כל, הנושא של שרשרת הפיקוד ויבוצע וידוא מעמיק שלא הייתה חריגה בנושא הזה, חריגה שקשורה לנושא אשר בגינו נפתחה החקירה.

עורך דין צבאי ועולם העיסוק המרתק שלו

רוב האזרחים במדינת ישראל משרתים בצבא בתפקידים שונים ובשירות שיכול להיות באורכים שונים. יש שירות משמעותי יותר או פחות ויש שירות קצר כפי שנקבע על פי החוק או שירות ארוך שמשלב בתוכו גם קריירה מפוארת ומעניינת. יחד עם זאת, גם לאחר השחרור ייתכן ויעלו או יצופו מחלוקות או נושאים שקשורים לפרק הזמן של השירות הצבאי שיש להם השפעה כזו או אחרת על חייו האזרחיים של אותו אדם. במידה וגם מוגש כתב אישום לאחר השירות הצבאי – איש המקצוע הנכון שצריך ללוות, לייעץ ולייצג הוא עורך דין צבאי.

בין הנושאים שעורך הדין הצבאי מתעסק בהם, אפשר למצוא נושאים של פגיעה שנותנת את אותותיה גם כמה שנים אחרי השחרור, תביעה להכיר בנזק או פגיעה ככאלה שקרו במהלך השירות הצבאי על מנת לקבל הכרה בנכות. ייתכנו מקרים שבהם חיילים בעצמם יצטרכו עזרה בנושאים פליליים כשהם נמצאים בעיצומו של השירות הצבאי שלהם – עבירות נשק או סמים, נפקדות או עריקות ובעצם כל תביעה אחרת שמאפיינת את השירות הצבאי בלבד ואינה נחלת חייו האזרחים של אף אחד. האתגר של עורך דין צבאי הוא כפול, שכן עליו להיות בקיא מאד הן במערכת המשפט הצבאית והן בזו האזרחית.

 

 

    עורך דין שי רודה
    עורך דין שי רודה

    כותב המאמר הינו עורך דין פלילי/צבאי שי רודה בעל משרד עורכי דין בת"א המתמחה במשפט הצבאי ופלילי על כל רבדיו. לקבלת ייעוץ מקצועי > 050-2292229

    תוכן עניינים
    עורך דין פלילי שי רודה
    עורך דין שי רודה
    משרד עו"ד צבאי/פלילי שי רודה ניסיון רחב בשני התחומים הנ"ל והוא משלב אותם אינטגרטיבית בצורה שקולה וחכמה בהתייחס לכל מקרה לגופו.

    לייעוץ מעו״ד פלילי? חייגו:

    050-2292229

      מאמרים אחרונים:

      לייעוץ התקשרו – 050-2292229 או השאירו פרטים:

      לייעוץ התקשרו – 050-2292229 או השאירו פרטים:

        דילוג לתוכן