עורך דין שי רודה
זמין 24/7
שד' שאול המלך 8, בית אמות משפט, תל-אביב
עורך דין פלילי שי רודה
עורך דין פלילי שי רודה

לייעוץ התקשרו – 050-2292229 או השאירו פרטים:

    מחיקת רישום פלילי ורישום משטרתי

    תוכן עניינים

    מחיקת רישום פלילי

    מחיקת רישום פלילי מגיליון מהמרשם הפלילי יכולה להתבצע במספר דרכים, אולם בטרם נפרט את הדרכים למחיקת רישום פלילי מגיליון המרשם הפלילי של אותו אדם, נעשה הבחנה בין רישום פלילי לרישום משטרתי.

    רישום משטרתי:

    רישום משטרתי הוא רישום של המשטרה, על מספר החקירות אשר אותו אדם נחקר במשטרה, ובסופו של יום הוחלט שלא לחקור או להעמיד לדין את אותו אדם באחת מהעילות המפורטות להלן:

    • נסיבות העניין אינן מצדיקות המשך חקירתך/העמדתך לדין, מה שנקרא בעגה "חוסר עניין לציבור".
    • לא נמצאו ראיות מספיקות להעמדתך לדין.
    • אין אשמה פלילית במעשך.

    חשוב לציין כי שתי העילות הראשונות גוררות אחריהן רישום משטרתי בגיליון המרשם הפלילי של אותו אדם, אולם אין הרישום המשטרתי נחשב ל"עבר פלילי" או ל"תיק פלילי". על החלטה לסגור תיק באחת מהעילות הראשונות, רשאי החשוד שנחקר לפנות לקצין שסגר את התיק בבקשה מנומקת לשנות את עילת הסגירה. תיק שנסגר בשל חוסר אשמה יימחק מרישומי המשטרה.

    תיקון בחוק המרשם הפלילי

    לאחרונה התקבל תיקון בחוק המרשם הפלילי ותקנות השבים, התשמ"א-1981 (להלן: החוק) אשר מאפשר מחיקת רישום משטרתי מגיליון המרשם הפלילי, וזאת על פי הנחיות של ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה. החלטה על בקשה למחיקת.

    מחיקת רישום משטרתי
    מחיקת רישום משטרתי

    רישום משטרתי מהמרשם הפלילי מתקבלת על פי מספר קריטריונים:

    א. מהות העבירות וחומרתן.
    ב. הזמן שחלף ממועד ביצוע העבירה נושא החקירה.
    ג. קיומם של רישומים משטרתיים אחרים.
    ד. מספר הרישומים שמבוקש למחוק.
    ה. גילו של המבקש.
    ו. נסיבותיו האישות של המבקש.

    רישום פלילי ומחיקת רישום משטרתי:

    רישום פלילי הוא רישום בגיליון המרשם הפלילי של אותו אדם על הרשעות בבתי משפט או בבתי הדין צבאיים, לרבות הליך שהסתיים ללא הרשעה. רישום פלילי הוא מה שנקרא בסלנג "תיק פלילי" או גם "עבר פלילי".

    מחיקת רישום פלילי מגיליון המרשם הפלילי, היינו, מחיקת הרשעות ועונשים של בתי המשפט או בתי הדין הצבאיים וגם צווי מבחן, צווים בדבר התחייבות להימנע מעבירה, וצווי שירות לתועלת הציבור אף אם ניתנו ללא הרשעה, יש לפנות בבקשה חנינה מנומקת לנשיא המדינה.

    מי שנשפט והורשע בבית הדין הצבאי או בשירות מילואים על עבירות צבאיות כגון: עבירות עריקות, עבירות סמים או כל עבירה צבאית אחרת שגוררת אחריה רישום פלילי בגיליון המרשם הפלילי באזרחות, צריך לפנות בבקשת חנינה לנשיא למחיקת הרישום הנ"ל. למען הסר כל ספק, משפט בדין משמעתי, היינו, שפיטת חייל על ידי מפקדו ביחידה, גם אם העונש היה כלא, אינה גוררת אחריה כל רישום פלילי בגיליון המרשם הפלילי באזרחות, והדבר מופיע בנגררת הרשעות בתדפיס האישי של אותו חייל.

    כיצד ניתן למחוק רישום פלילי במשטרה?

    רישום פלילי יכול להיות גורם מעכב או מונע לגמרי מדברים שונים בחיים, ובעיקר מקבלה למקומות עבודה ספציפיים. רישום פלילי הוא רישום של עבירה שבגינה הורשע אדם והוא נשאר עוד שנים רבות בתיעוד של המשטרה. המניעה היא בדרך כלל בעבודה בגופים ביטחוניים שונים או בתפקידים שונים אחרים.

    החוק מגדיר שתי תקופות לאחר ההרשעה – תקופה אחת היא תקופת ההתיישנות שלאחריה רק גופים ספציפיים מאוד שמוגדרים בחוק יוכלו לגשת לרישום, והתקופה השנייה היא תקופת המחיקה, תקופה של 10 שנים לאחר תקופת ההתיישנות שלאחריה הרישום "נמחק" (הוא לא באמת נמחק אלא האפשרות לגשת לרישום הופכת לעוד יותר מצומצמת)

    חשוב לדעת שישנם עבירות חמורות במיוחד כמו עבירת רצח שלא חלה עליהן התיישנות או מחיקה לכל החיים.

    שי רודה עורך דין פלילי מומחה למקרים של מעצר ימים

    רישום פלילי אינו רישום משטרתי

    רישום פלילי ורישום משטרתי הינם שני דברים שונים. רישום פלילי הוא כפי שציינו רישום שנעשה לאחר הרשעה בבית משפט של אדם בעבירה לעומת רישום משטרתי שהינו רישום לאחר שתיק נסגר מחוסר ראיות או חוסר עניין לציבור אך לא בשל זיכוי מלא, שאז המחיקה מגיעה מידית. מחיקת רישום פלילי היא משהו שהרבה יותר קשה לעשות אך כל אדם זכאי לנסות את מזלו ולבקש מחיקה של הרישום הפלילי.

    התנאים לביטול/מחיקת רישום פלילי:

    מהות העבירה

    מהות העבירה היא מרכיב חשוב בהחלטה האם לבטל רישום של תיק סגור. יש עבירות עם חומרות שונות ולכל חומרה יש את ההשלכות שלה בהחלטה.

    כמות הרישומים

    גם כמות הרישומים משליכה על ההחלטה האם למחוק תיק סגור או שלא. כמובן שככל שיש יותר רישומים פליליים מה שאומר שהאדם מועד קטנים הסיכויים למחיקת תיק כזה.

    סיבות משטרתיות

    למשטרה עשויות להיות סיבות שונות שבגינן היא תעדיף לשמור את הרישום הפלילי ולא למחוק אותו.

    הזמן שחלף מהאירוע

    אצל קטין הזמן שעבר מביצוע העבירה מתחלק לשניים. אם מדובר על עבירה מסוג עוון, צריכים לעבור לפחות 5 שנים. אם מדובר על עבירה מסוג פשע, צריכים לעבור לפחות 7 שנים. אצל אדם מבוגר צריכים לעבור לפחות 7 שנים אם מדובר על עבירה המוגדרת כעוון ולפחות 10 שנים על עבירה שמוגדרת פשע.

    איך מגישים את הבקשה ולמה צריך עורך דין?

    ניתן להגיש בקשה לביטול רישום פלילי ולשלוח אותה אל המטה הארצי בירושלים. עורך דין פלילי יכול לסייע מאוד במצב כזה מכיוון שצריך לפרט את סיבת הבקשה והטענות השונות שתומכות בביטול הרישום. את זה עורך דין צבאי פלילי בעל ניסיון יעשה בצורה הטובה ביותר. הוא יודע איך להתנסח נכון ואילו טענות כדאי לשטוח והוא ילווה את כל ההליך מתחילתו ועד סופו. עורך דין פלילי עם ניסיון יכול לעשות את ההבדל בין דחיית בקשת המחיקה לבין הגדלה משמעותית של הסיכויים למחיקת הרישום הפלילי לאחר הגשת הבקשה.

    אולי יעניין אותך: מחיקת רישום פלילי לקטין

    לייעוץ וייצוג מקצועי השאירו פרטים:

      עורך דין פלילי שי רודה <br> מומחה למשפט פלילי
      עורך דין פלילי שי רודה
      מומחה למשפט פלילי

      כותב המאמר הינו:
      עורך דין פליל שי רודה מומחה בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות חמורות ובמשפט פלילי עם ניסיון רחב של מעל ל15 שנים.

      לייעוץ וייצוג צרו קשר חבל על כל רגע ⚖️

      צור קשר >>>
      לייעוץ וייצוג מקצועי חייגו או השאירו פרטים:
      050-2292229

        עוד בקטגוריה
        תחומי התמחות
        עבירות אלימות ותקיפה כוללות בחובן גם עבירות אלימות במשפחה (אלמ"ב) כלפי בן זוג לרבות הידוע בציבור כבן זוג, ילדים והורים.
        עבירות שוד נחשבות לעבירות היותר חמורות בחוק העונשין, והעונש על עבירת השוד הינו מהחמורים שבעונשים.
        עבירות סמים ועבירות סחר בסמים, ובמיוחד עבירות סמים המכונים "סמים קלים" (קנביס [מריחואנה], חשיש), הינו תחום מרכזי בתיקים פליליים כנגד אנשים נורמטיביים.
        עבירות מין (עבירת אונס, מעשה סדום, מעשה מגונה) הינן מהחמורות שבעבירות, והן מחולקות לכמה קטגוריות
        עבירות הימורים הינם כל הסדר שלפיו ניתן לזכות בכסף, שווה כסף או בטובת הנאה, והזכייה תלויה בניחושו של דבר
        עבירת רצח הינה העבירה הכי חמורה שבחוק העונשין, ולכן העונש על מי שהורשע בעבירת רצח הוא מאסר עולם ועונש זה בלבד.
        דילוג לתוכן